Muszę przyznać, że ściągając z eShopu 51 WORLDWIDE GAMES miałem mieszane uczucia. Z jednej strony jestem ogromnym fanem gier planszowych i stołowych, z drugiej oferowana przez Nintendo składanka budziła we mnie skojarzenia z fizycznym opakowaniem planszówek 100 w 1, w którym można znaleźć między innymi dwie talie klasycznych kart i zasady pięćdziesięciu gier karcianych. Kiedy pasek postępu dobrnął do końca, nie pozostało mi nic innego jak zagrać i przekonać się samemu.
Z czym mamy do czynienia?
51 WORLDWIDE GAMES (lub 51 CLUBHOUSE GAMES dla graczy z Ameryki) to gra przygotowana specjalnie na konsolę Nintendo Switch. Za jej stworzenie odpowiedzialne jest należące do wielkiego N podstudio NDcube. Gra zadebiutowała na całym świecie 5 czerwca 2020 roku.
Jest duchowym spadkobiercą CLUBHOUSE GAMES wydanej na Nintendo DS w 2006 roku.
Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego
Polscy gracze znają siłę tego powiedzenia już od początku lat 90-tych, kiedy to na miejscowych bazarkach można było znaleźć kartridże 9999999in1 do popularnego wtedy Pegasusa. W tym wypadku słodka obietnica okazywała się gorzkim kłamstwem. Jak możecie się już domyślić, do recenzowanego tytułu podchodziłem z dużą dozą ostrożności. Szczęśliwie jednak już pierwsza godzina kontaktu z pięćdziesiątką jedynką przełamała niemal wszystkie lody.
Ponieważ 51 WORLDWIDE GAMES składa się z wielu mniejszych gier, chciałbym je pokrótce omówić. Zawartość kartridża możemy podzielić na 19 tradycyjnych gier planszowych, 12 tradycyjnych gier karcianych oraz 20 gier innych (popularne gry pubowe i odwzorowanie gier zabawkowych).
GRY PLANSZOWE
- Mancala – gra znana od przynajmniej kilku tysięcy lat, polegająca na „rozsiewaniu nasion”.
- Yacht dice – jedna z odmian kościanego pokera. Zasady tego wariantu datowane są przynajmniej na rok 1938.
- Four-in-a-Row – gra znana na świecie pod wieloma nazwami. Polega na naprzemiennym dorzucaniu żetonów do połączonej, dwustronnej planszy. Zwycięża gracz, który jako pierwszy stworzy ciąg 4 elementów.
- Hit and blow – powszechnie znana pod tytułem Mastermind. Jednoosobowa łamigłówka, której celem jest odgadnięcie ukrytego kodu. Wynaleziona w 1970 roku.
- Nine Men’s Morris – dwuoosobowa gra, znana też pod nazwą młynek. Jej zasady były opisywane w źródłach pisanych przez Konfucjusza, żyjącego 500 p.n.e.
- Hex – gra planszowa dla dwóch osób, polegająca na połączeniu żetonami przeciwległych boków planszy podzielonej na hexy. Powstała w 1942 roku w Danii.
- Draughts – czyli warcaby. Ich historia sięga 3000 lat p.n.e. Warcaby w znanej nam formie powstały na przełomie XV i XVI wieku.
- Hare and Hounds – gra, w której zając pierwszego gracza próbuje uciec przed sforą psów myśliwskich gracza drugiego.
- Gomoku – gra wymyślona w Japonii około VII wieku p.n.e. Jej celem jest ułożenie ciągu pięciu kamieni, zanim zrobi to przeciwnik.
- Dominoes – klasyczna gra w Domino.
- Carrom – gra przypominająca zasadami bilarda, z tą różnicą, że wbijamy płaskie krążki.
- Chinese Checkers – znana w naszym kraju pod nazwą chińskie warcaby. Zadaniem gracza jest przeprowadzenie swoich pionów na drugą stronę planszy przed oponentami. Wbrew nazwie gra powstała w Niemczech, w 1892 roku.
- Ludo – chińczyk/człowieku, nie irytuj się. Gra, którą zna chyba każdy i której szczerze nie znoszę.
- Backgammon – znany w Polsce jako Tryktrak. Celem tej dwuosobowej gry jest jak najszybsze pozbycie się pionów z planszy.
- Renegades – znana pod nazwą Othello lub Reversi. Gra polega na dokładaniu swoich żetonów w taki sposób, by zamknąć nimi żetony przeciwnika.
- Szachy – czy komuś trzeba je przedstawiać?
- Shogi – zwane też japońskimi szachami. Komentarz bohaterów pięćdziesiątki jedynki sugeruje, że jest to porównanie krzywdzące.
- Mini Shogi – mniejsza, współczesna wersja Shogi. Zasady gry wymyślono około 1970 roku.
- Mahjong Solitaire – madżong jednoosobowy. W tej grze zadaniem graczy jest usuwanie par jednakowych płytek. Nie mogą być jednak zablokowane.
- Riichi Mahjong – madżong japoński. Wariacja klasycznej wersji tej gry, zawierająca dodatkowe zasady.
GRY KARCIANE
- Last Card – zasady tej gry odpowiadają zasadom gry w UNO.
- BlackJack – to kasynowa wersja gry w oczko.
- Texas Hold’em – prawdopodobnie najpopularniejsza na świecie odmiana gry w pokera.
- President – gra, w której celem jest zostanie prezydentem poprzez jak najszybsze pozbycie się kart z ręki.
- Sevens – zwane również karcianym Domino.
- Speed – kolejna gra, której celem jest pozbycie się kart z ręki. Trzeba wykładać karty o wartościach sąsiednich do wartości kart znajdujących się na środku stołu.
- Matching – szukamy par takich samych kart.
- War – czyli klasyczna wojna. Gracze wyciągają w tym samym czasie po jednej karcie. Karta z wyższą wartością wygrywa.
- Pig’s Tail – na stole rozkłada się karty w taki sposób, ze przypomina świński ogon. Karty z ręki dokłada się do ogona. Wygrywa karcz z najmniejszą liczbą kart w ręce pod koniec gry.
- Takoyaki – Pierwotnie gra nazywała się Flinch i powstała w 1901 roku.
- Klondike Solitaire – pasjans klasyczny lub samotnik. Jednoosobowa układanka polegająca na ułożeniu sekwencji kart przy zachowaniu określonych zasad.
- Spider Solitaire – bardziej skomplikowana odmiana pasjansa klasycznego.
GRY INNE
- Golf
- Billiards – Bilard
- Bowling – Kręgle
- Darts – Rzutki
- Toy Tennis – Zabawkowy tenis
- Toy Football – Zabawkowa piłka nożna
- Toy Curling – Zabawkowy curling
- Toy Baseball – Zabawkowy bejsbol
- Air Hockey – Cymbergaj
- Slot Cars – wyścigi samochodzików
- Fishing – Łowienie ryb
- Battle Tanks – Czołgi
- Team Tanks – Drużynowe czołgi
- 6-Ball Puzzle
- Sliding Puzzle
- Piano – gra na pianinie
Po omówieniu dostępnych gier można dojść do wniosku, że przynajmniej część z nich jest prostym zapychaczem, mającym na celu w sztuczny sposób podbić ilość czasu, jaki można spędzić przy 51 WORLDWIDE GAMES. W tym kontekście wcześniejsze skojarzenie z kartami z bazaru okazuje się aż nadto właściwe. Jednakże studio odpowiedzialne za pięćdziesiątkę jedynkę potrafiło sprawić, że każda z dostępnych w składance gier jest na swój sposób atrakcyjna. To wysoka jakość wykonania czyni z ich dzieła pozycję wartą zainteresowania.
Pierwszemu uruchomieniu 51 WORLDWIDE GAMES towarzyszy proces tworzenia reprezentującej gracza figurki, którą umieszczamy na globusie. Poruszanie figurką po mapie to podstawowy wariant rozgrywki przygotowany przez twórców. Wchodząc w interakcję z innymi figurkami, otrzymujemy możliwość zagrania w tematyczne zestawy, takie jak gry solo, gry dla dwóch osób, gry karciane itp. Z czasem na globusie pojawiają się kolejne figurki. Ponadto z poziomu menu mamy dowolny dostęp do każdej gry. Ich uruchomieniu towarzyszą pomijalne animacje, przybliżające zasady danego tytułu. Okraszone są dialogami prowadzonymi przez figurki udające ludzi, niektóre z nich są naprawdę zabawne. Większość tytułów posiada cztery poziomy trudności, które można odblokować, pokonując komputerowych przeciwników. Za wygrywanie otrzymujemy też medale. Po każdej rozgrywce twórcy dzielą się z nami jedną z kilku ciekawostek na temat danego tytułu. W trakcie zabawy odblokowywane są bonusy, takie jak karty z wizerunkami bohaterów Nintendo.
Oprawa graficzna tytułu skupia się na klimatycznym przedstawieniu gier. Jeśli gramy w planszówkę to w jej tle możemy zobaczyć m.in. stół, obrus i wystrój pokoju. Ruchom figur, dokładaniu kart i przesuwaniu zabawek towarzyszą bogate animacje. Sterowanie jest proste i intuicyjne, przygotowano je na różne sposoby. W wiele gier można zagrać przy użyciu Joy-Conów lub ekranu naszej konsoli, w niektóre – takie jak kręgle czy rzutki – przy pomocy sterowania ruchowego. Fizyka w tytułach takich jak cymbergaj czy zabawkowy curling jest bardzo dobrze odwzorowana. W większość z pięćdziesięciu jeden gier możemy zagrać w trybie wieloosobowym. Do wyboru mamy grę lokalną na jednej konsoli, przy użyciu kilku konsol znajdujących się w bliskiej odległości lub przez sieć. W niektórych grach możemy skorzystać z trybiu mozaiki – polega on na położeniu obok siebie kilku konsol, dzięki czemu w np. wyścigach można stworzyć większy tor dla autek niż zazwyczaj. Praktycznie każda z gier posiada od dwóch do trzech wariantów rozgrywki.
51 WORLDWIDE GAMES nie ustrzegło się jednak przed kilkoma problemami. Podczas zabawy przez sieć gry potrafią się przyciąć, poziomy trudności komputera są wobec siebie bardzo nierówne (łatwy w szachach jest banalny, podczas gdy łatwy w shogi naprawdę daje w kość) i, z jakiegoś powodu, grając w lokalnym trybie wieloosobowym możesz używać jedynie Joy-Conów – posiadając Pro Controller nie zagrasz jako trzeci gracz.
Każdemu z tytułów, nawet tak prostemu jak chińczyk, poświęcono dużo pracy. Zwrócono uwagę na wiele szczegółów, które połączone w całość sprawiają, że mamy do czynienia z produktem naprawdę wysokiej jakości. Atrakcyjność 51 WORLDWIDE GAMES będzie zależeć od gustu odbiorcy. Ja gram z dużą częstotliwością w niewiele więcej niż dwadzieścia tytułów. Mimo to uważam, że jest to gra, którą warto posiadać w swojej kolekcji z prostego powodu – mnogość tytułów sprawia, że składanka będzie w jakimś zakresie interesująca dla niemal wszystkich: dzieci zainteresuje chińczyk czy też gry zabawkowe, z dziadkiem w szachy i karty, ze znajomymi w bilard, kręgle i rzutki. Kombinacje można wymieniać bez końca. Przemyślane sterowanie w trybie zadokowanym jak i przenośnym oznacza, że pięćdziesiątka jedynka sprawdzi się przy spotkaniach towarzyskich w domu i na mieście. Samotne sesje z komputerem lub przez Internet są równie atrakcyjnym scenariuszem. Zważywszy na ilość możliwości, jakie oferuje 51 WORLDWIDE GAMES, cenę uważam za uczciwą. Na zakończenie nie pozostaje mi nic innego, jak wystawić wysoką notę i polecić wam zapoznanie się z tytułem.
Cena w eShopie: 169,80 zł
Podziękowania dla Conquest za dostarczenie gry do recenzji.
Redaktor
Kamil "Sythriel" Pruski
Pasjonuje się grami fabularnymi (RPG), planszowymi i wideo. Do jego innych zainteresowań należy m.in. fantastyka, komiks superbohaterski, koszykówka i science-fiction z uniwersum Gwiezdnych Wojen na czele. Entuzjasta szeroko pojętej popkultury i piwa kraftowego. Prywatnie szczęśliwy mąż i ojciec dwójki dzieci.